CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, April 18, 2010

bapa borek,anak rintik..

baru-baru ni,aku,ibu dan abah ke tesco..macam biasa lah,nak beli barang2 dapur yang dah tak ada dekat rumah..sambil2 ak tengah cari barang2 yang diperlukan,aku mencari-cari abah dekat tempat beras.ada la sorang promoter tu,chinese,tengah promote beras yang baik untuk dibeli.then bila abah datang dekat promoter tu,promoter tu terus potpetpotpet..dari jauh aku nampak promoter tu punyala berusaha gigih promote.abah buat tak reti je..then aku datang dekat dengan abah..aku tanya la abah,
"abah,orang tu cakap dengan abah la..nape abah buat tak reti je?"
"yeke?abah tak dengar dia panggil abah pun??"
aku dengan abah pandang belakang semula dekat cina tadi.cina tadi datang dekat dengan kitorang.cina tu kata,
"sorry ya..i ingat u chinese.patutla i promote u tak pandang..bila ur daughter datang,saya terkejut tengok ur daughter pakai ini tudung..sorry ya!"
aku dengan abah sama2 senyum.aha~kelakar2..
bila orang tersalah tengok abah macam chinese,aku terfikir,muka abah tak ada la macam cina sangat.dah macam muka melayu dah la abah.hehe~maybe sebab rambut banyak uban kot..ehe~~tiba2 aku teringat cerita yang sama,time aku dekat kuantan..

al kisah nya..aku ke surau di east coast mall..berhenti untuk solat after penat shopping.macam biasa la,aku bukak tudung untuk ambil wudhu..niat di hati,nak duduk lah sekejap.penat sangat pusing2 tadi.sedang aku berehat,tiba2 datang seorang makcik ni..dia kata pada aku,
"maaf ye dek.makcik nak cakap sikit ni,adek tak kisah kan?"
"xpe makcik,xpe..cakap ajela,saya tak kisah.apa dia makcik?"
"adek,ini surau orang muslim,adek tak boleh duduk dalam surau ni,sebab menganggu orang muslim nak solat.."
"uh??makcik?saya muslim.saya pakai tudung,saya duduk2 sekejap sebab penat sangat.tak apa kan?"
"adek muslim?betul?makcik mintak maaf ye dek.makcik ingat adek cina tadi.sebab tu makcik tegur.maaf ye dek,"
aduss~~kawan2 aku terkekek-kekek gelak kan aku.sampai kan yang tengah solat boleh berhenti solat gelak kan ak..gelak laa...tak kena dekat diri sendiri tak apa la..malu ok..semua orang pandang..huaaa~~~

2 comments:

ezza. said...

ahaha. best cite neh.
kesian ain.
tape, satu kelebihan tu.
hahaha

ain syuhada jamaluddin said...

hahaha~yg xthan tu,org gelakkan kita..malu2!!